car icon

דיווחי תנועה

סגור
  • חסימת נתיב לסירוגין
  • חסימת נתיב לסירוגין

2120*, ניהול תנועה במנהרות, כ 220 מצלמות, מערכת בקרת רמזורים בפריסה ארצית, 24 שעות, מערכת שליטה בנת"צ

מרכז ניהול תנועה לאומי

 

 

 

 

מרכז השרות הלאומי לניהול תנועה

המרכז פועל בשילוב של טכנולוגיה מתקדמת והון אנושי מסור. במרכז מופעלת מערכת בקרת תנועה לאומית NTMS – National Traffic Management System. המערכת מסייעת למפעילים של החברה לנהל אירועים של עומסי תנועה, פעולות מתוכננות של עבודה בדרכים ואירועי חירום כמו תאונות דרכים המחייבים חסימת דרכים. האירועים התנועתיים כולם מוזנים אל המערכת וזו מעדכנת אוטומטית את השלטים האלקטרוניים (VMS). עדכון השלטים המהיר מאפשר למשתמשי הדרך להיות מעודכנים במצב התנועה ולקבל החלטות תנועה בזמן אמת.

המרכז פועל באופנים הבאים:

  • שירות לקוחות באמצעות מענה טלפוני לדיווחי תנועה ומפגעים
  • בקרת תנועה באמצעות שליטה במצלמות תנועה ובשילוט האלקטרוני
  • דיווח באתר האינטרנט של החברה ובאמצעי התקשורת על אירועים חריגים ועל אתרי עבודה
  • בקרת רמזורים בכבישים בינעירוניים

מרכז ניהול התנועה פועל 24 שעות ביממה ומאויש על ידי צוות מפעילים מקצועי המקבל דיווחים בזמן אמת ועוקב אחר מצלמות התנועה. מערכת מצלמות התנועה חולשת על כל הכבישים הבינעירוניים והצמתים ברחבי הארץ וכוללת 150 מצלמות וידאו המספקות מבט פנורמי (360 מעלות) ואפשרויות הגדלת התמונה עד לרמה של מספרי הרכב. מערכת ניהול המצלמות מאפשרת הקלטה ואיחזור מידע לטובת תחקור אירועים והפקת לקחים. מצלמות הבקרה מהוות אמצעי אמין ויעיל לזיהוי מהיר של מצבי תנועה, מפגעים ותאונות.

מוקד שירות הלקוחות 2120* זמין למשתמשי הדרך 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה. התקשורת המידית בין נתיבי ישראל לבין המשטרה וצה"ל מאפשרת שיתוף מידע מהיר ובלתי אמצעי המסייע בטיפול יעיל באירועים ונותן מענה מדויק ומציל חיים למשתמשי הדרך.

ב- 2120* מתקבלות פניות בנושאים שונים ומגוונים הנוגעים לכבישי החברה ותחומי אחריותה כגון: מפגעים בתשתיות כבישים, בעיות בזרימת התנועה, בקשות למתן מידע וכו'.
אל מוקד שירות הלקוחות זורמות כ-1500 פניות ביום מאזרחים, אנשי משטרה, כיבוי אש, מוקדים עירוניים ועוד. פניות אלה מועברות ע"י נציגי השירות לבקרים המפעילים את הגורמים הרלוונטיים בנתיבי ישראל (יס"מים, מנהלי מרחבים וכו'). בסיום הטיפול, בשלב סגירת הפנייה, מעדכן נציג שירות הלקוחות את הגורם המדווח.


הפעלת מרכז הבקרה

במרכז הבקרה ניצב מסך וידאו ענק, הניתן לחלוקה למקטעים. המסך המתקדם מאפשר גמישות מוחלטת בידי המפעילים בהתאמת התצוגה בהתאם לאירועים ולצרכים.

המרכז החדש מאפשר צפייה והעברת תמונות מעובדות ממרכזי בקרה שכנים: מצלמות של נתיבי איילון, הנתיב המהיר בכביש 1 וכביש 431.

אמצעי בקרה נוספים כוללים מערכת שילוט מתחלף באמצעותה מועברים מסרים למשתמשי הדרך, גלאים בצמתים מרומזרים המסייעים בוויסות התנועה, מערכת ניהול ובקרת מנהרות הכוללת מערכת ניהול תרחישים ומצלמות ומערכת גילוי בולענים בכביש 90 - באזור נחל ערוגות.

הליך הטיפול באירוע

  • זיהוי אירוע/ קבלת מידע מגורם חיצוני
  • הצגת תמונת האירוע במרכז הבקרה, כפי שנקלט במצלמה הרלוונטית
  • אישור האירוע על ידי הבקר במרכז הבקרה
  • עדכון המידע על גבי השלט באזור האירוע
  • עדכון גורמי הטיפול השונים
  • שליחת הודעות למשתמשי הדרך ב-SMS ובפקס, בהתאם להגדרות המוזנות במערכת

 

בקרת הרמזורים עובדת באמצעות אפליקציית Control Maestro HMI המתחברת לכל בקרי הרמזורים דרך מודמים סלולאריים באמצעות ממשקי תקשורת ייחודיים. הטכנולוגיה מאפשרת, בין היתר:

  • ניהול לוחות זמנים אוטומטיים ממרכז הבקרה
  • כללים אדפטיביים לשינוי תוכניות הרמזור
  • ניהול קבוצות רמזורים

עד לסוף שנת 2015 יחוברו למערכת הבקרה כל הצמתים המרומזרים שבאחריות החברה, כ-500 צמתים. המערכת מציגה במרכז הבקרה את מערך הרמזורים בצומת ובאמצעותה ניתן לעקוב אחרי פעולת הרמזור בצומת.

בכל צומת יש 8 תוכניות חלופיות בהתאם לשעות עומס, או לעומסים אפשריים. המערכת נותנת חיווי על תקלות. שילוב של מערך המצלמות ומערכת בקרת הרמזורים מאפשרת תגובה בזמן אמת לאירועים תנועתיים.

מערכת בקרת הרמזורים מספקת לחברה שליטה וניטור מרחוק ברמה שלא הייתה קיימת בעבר. המערכת משפרת את האפשרויות לצמצום עומסי הנועה ולהביא לחיסכון רב למשק.

עד כה ניהול התנועה במנהרה נוהל באמצעות חדר בקרה צמוד למנהרה. למרכז ניהול התנועה החדש תהיה יכולת צפייה והתערבות בניהול התנועה במנהרות.

נתיב התחבורה הציבורית פועל בכביש 2 בשעות העומס, כשהשול של הכביש נפתח לרכב ציבורי. השול מנוטר באמצעות מצלמות ושילוט אלקטרוני מציין למשתמשי הדרך את השעות בהן הנתיב פתוח לתנועה. באירועים בהם יש צורך בפינוי השול מתחבורה ציבורית, השלטים מורים על סגירת הנתיב.

המערכת לאיתור בולענים באזור ים המלח מספקת התראה על היווצרות בולען באזור גשר נחל ערוגות - כביש 90. עם קבלת ההתראה מהמערכת מופעלים צוותים לבדיקה בשטח.