הפרויקט שישנה את מערך התחבורה בשרון ומצפון לגוש דן

הפרויקט שישנה את מערך התחבורה בשרון ומצפון לגוש דן

כביש 531 נכנס לשלבי ההקמה העיקריים. עיקרו של הפרויקט: הקמת כביש איכותי מהיר בטבורו של השרון, שיחליף את מסלולי הנסיעה בתוך הערים. הפרויקט שיעבור בין כביש חוצה ישראל לכביש החוף, יכלול את הארכת נתיבי איילון, יצירת קו הרכבת החדש "מסילות השרון", סלילת שבילים להולכי רגל ולרוכבי אופניים והקמת שתי תחנות רכבת חדשות.

העבודות להקמת הכביש המהיר של השרון, כביש 531, עולות מדרגה, עם השלמת שלב תחילת העבודות – לארכו של כל הפרויקט. פרויקט כביש 531, המבוצע ע"י חברת נתיבי ישראל, טומן בחובו את השינויים המשמעותיים ביותר שבוצעו אי פעם מצפון לתל אביב, במסגרתם מתוכננת סדרת עבודות, אשר תשנה את כל מערך התחבורה באזור.

במסגרת הפרויקט, מתוכננת הארכת נתיבי איילון צפונה, עד להשתלבותם בכביש 531, אשר יקשר בין כביש החוף (מספר 2), כביש 4, וכביש חוצה ישראל (כביש 6). ממסילות החוף, יתפצל קו רכבת חדש, "מסילות השרון" אשר ייסלל במרכזו של כביש 531 ולצדו יוקמו שתי תחנות רכבת, "רעננה דרום" ו"רעננה מערב". מסילת החוף, קו הרכבת הראשי של מדינת ישראל, בקטע העמוס שבין תחנת הרכבת הרצליה לרשפון, יוזזו בעוד כשנתיים למרחק של כ-100 מטרים לאורך תוואי של 4 קילומטרים.  בחברת נתיבי ישראל מציינים כי הזזת קווי הרכבת מתוכנת ותבוצע בשיתוף פעולה מלא עם רכבת ישראל. זאת, מתוך הנחת עבודה כי קווי הרכבת ימשיכו לעבוד ללא הפסקה, בקו העמוס ביותר בישראל.

"אנו מנצלים את סלילת הכביש החדש, כהזדמנות להעתקת המסילות, שדרוגן ממהירות נסיעה של 160 קמ"ש ל-250 קמ"ש והפחתת השפעתן על בתי המגורים", מסביר מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, אדריכל שי ברס, "פרויקט 531 הינו דוגמא ליכולות החברה להקים את כל סוגי תשתיות התחבורה ובכך לתת מענה לכלל המשתמשים בדרך. בפרויקט זה תקים החברה, זה לצד זה, מסילות ותחנות רכבת, כבישים ושבילים לרוכבי אופניים והולכי רגל. בהזדמנות זו, נהפוך את קו המסילות הקיים, לפרויקט של ריאה ירוקה במרכז הארץ ולהקמת שבילי מטיילים להולכי רגל ולנוסעי אופניים".

כביש 531, עם סיום הקמתו בעוד כשלוש שנים וחצי, יחבר את ערי השרון הרצליה, רעננה, כפר סבא והוד השרון אל מערכת התנועה הבינעירונית וישלים טבעת תחבורתית מסביב לגוש דן המורכבת מהכבישים 6, 4, 2, 431 ו-531. "531 הינו כביש רוחב מהחשובים ביותר המקודמים כיום במדינת ישראל",  אמר שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ, "במסגרת הפרויקט, נראה עבודות מסוג שלא נראה כמותן בארץ: ברעננה יוקם מחלף של שלושה מפלסים ובתוכו מעברים תחתיים של מסילות וכבישים, כביש 20 ישוקע בין מחלף שמריהו מזרח למחלף שבעת הכוכבים ולצדו תוקם תחנה לשאיבת מים מהגדולות בישראל".

במשרד התחבורה ונתיבי ישראל מציינים כי בנוסף לשילוב הכבישים והמסילות, ייבנו בפרויקט 11 מחלפים ו-36 גשרים ומנהרות. הכביש עצמו יכלול בין שלושה לשישה נתיבי נסיעה לכל כיוון. המחלף של כביש 20 עם כביש 531, יכלול שבילים להולכי רגל ושבילי מטיילים ורוכבי אופניים. זה יהיה מחלף מערכתי מיוחד שיכלול בתוכו מחלף כבישי (כביש 531 וכביש 20) ומחלף רכבתי (מסילות השרון ומסילות החוף), כך שמחלף זה יורכב משלוש קומות ויכלול מספר מעברים תחתיים של מסילות ושל כבישים.

ברס מגלה כי במסגרת הפרויקט, יבוטלו מפגשי הרכבת בכפר שמריהו (בית העלמין ורחוב המעפילים), יבוטלו מסילות החוף בקטע שבין רשפון לבין הרצליה ומסלולן יועתק אל בין מסלולי כביש 20.

531 החדש: תעודת זהות

כביש 531 יוצר קשר רציף ומהיר בין ערי השרון לבין מטרופולין תל-אביב וחיבורם עם כבישי האורך של מדינת ישראל: כביש החוף (דרך מס' 2), כביש גהה (דרך מס' 4), כביש חוצה ישראל (דרך מס' 6) ונתיבי איילון (דרך מס' 20). במסגרת הפרויקט יוארכו נתיבי איילון צפונה עד לאזור שפיים בכביש החוף. אורכו הכולל של הכביש, כ-17 קילומטרים ומהירות הנסיעה המתוכננת - 100–110 קמ"ש. לרוחבו של הכביש יסללו בין שלושה לשישה נתיבי נסיעה, אחד עשר מחלפים יוקמו לאורכו ועשרות גשרים ומנהרות. לצד הכביש החדש תפעל רכבת פרברית חדשה, אשר תפקוד שתי תחנות רכבת חדשות. מסילת השרון תתחבר לרשת מסילות הרכבת הארצית דרך מסילת החוף (ת"א-חיפה) ותאפשר לתושבי השרון הגעה מהירה לתל אביב גם ברכבת.

הפרויקט מבוצע בשיטת תכנון-ביצוע (D.B) בו נדרשות החברות הזוכות לתכנן ולהקים את קטע הכביש והמסילות בלוחות זמנים מוגדרים. קטע הכביש המרכזי, שארכו כארבעה קילומטרים, יהווה פתרון תחבורתי נוסף להזרמת התנועה מהערים הרצליה ורעננה וסלילתו צפויה להסתיים בתוך שלוש וחצי שנים. קטע הכביש משלב בתוכו קטע– ממערכת הסעת ההמונים של השרון (BRT). הכביש שיהיה משוקע ברובו, כולל את תחנת הרכבת רעננה מערב, שתהיה אחת מתוך שתי תחנות הרכבת שיבוצעו במסגרת הפרויקט.

קטע מחלף רעננה דרום, כולל מחלף תלת-מפלסי שבחלקו העליון יוגבה כביש 531 החדש מעל כביש 4 הקיים. בחלקו התחתון תבוצע מנהרה באורך של 1,825 מטרים, הנחת מסילות רכבת ובנית תחנת הנוסעים רעננה דרום.

11 המחלפים לארכו של כביש 531 מכיוון מזרח למערב:

1. מחלף ג'לגוליה
המחלף הנו מחלף שירות בין דרך 531 במפלס העליון, באמצעות שני גשרי כביש באורך 78 מ', ודרך 444 במפלסה הקיים. המחלף נועד להחליף צומת צלב מרומזר קיים בין דרך 531 ודרך 444. במסגרת הפרויקט דרך 531 תוסט לתוואי הקבע שלה ותיסלל רמפת לולאה מצפון ומדרום מזרחה. כביש 444 יורחב בתחום המחלף וייסלל בו נתיב שלישי. המחלף מאפשר חיבור מהיר לכביש 6.

2. מחלף אלישמע – מחלף קיים המקשר בין כביש הרוחב 531 לכביש 40.

3. מחלף מגדיאל
מחלף קיים המקשר בגשר את כפר סבא ,רחוב תל חי, עם הוד השרון רחוב זלמן שז"ר. מחלף זה נסלל חלקית ע"י חברת נתיבי ישראל במסגרת סלילת דרך 531 המזרחי. במסגרת פרויקט יבוצע חיבור העיר כפר סבא לכביש 531 ע"י עבודות סלילה ברחוב תל חי, עבדות רמזור ושילוט עילי.

4. מחלף סוקולוב
מחלף שירות בתצורה של מחלף יהלום במפגש דרך 531 עם רחוב סוקולוב המחבר את הוד השרון וכפר סבא . מחלף זה נסלל חלקית ע"י חברת נתיבי ישראל במסגרת סלילת דרך 531 המזרחי, כאשר קטע דרך 531 בחלק המזרחי של המחלף והרמפות המזרחיות של המחלף נסללו במתכונת סופית בעוד שדרך 531 ממערב לגשר המחלף והרמפות המערביות נסללו במתכונת זמנית ומבוצעים במתכונת סופית במסגרת פרויקט זה.

5. מחלף מל"ל
מחלף שרות בתצורת מחלף יהלום נקודתי. הדרכים במחלף הן כביש מס' 531 וכביש מס' 402, שהנו כביש אורך באזור השרון המחבר את צומת עדנים עם צומת רעננה. כביש 402 יהיה בגשר מעל כביש מס' 531. הרמפות המערביות של המחלף משרתות תנועה מקומית בלבד ואילו הרמפות המזרחיות הן לעבר כביש מס' 531 ומחלף סוקולוב.

6. מחלף רעננה דרום
הינו מחלף מערכתי ומשולב בו מחלף שרות. הדרכים הראשיות במחלף הן כביש מס' 531 וכביש מס' 4 שניהם דו מסלוליים תלת נתיביים . זהו מחלף 3 מפלסי, כאשר דרך מס' 4 נמצאת במפלס הקרקע כפי שהיא כיום, דרך מס' 531 תעבור בשני גשרים מעל דרך מס' 4 ומסילות השרון יעברו במנהרה שאורכה 1,825 מ'. כמו כן בתחום המחלף תבנה במפלס הקרקע תחנת הרכבת רעננה דרום.

7. מחלף חן
במסגרת הפרויקט ייסלל המשך של רחוב בן גוריון ברעננה מרחוב פרדס משותף ועד למפגש רחוב בן גוריון עם דרך 531 (מחלף ח"ן), כולל ביצוע  צומת במפגש רחוב בן גוריון עם רחוב פרדס משותף. דרך 531 היא דו מסלולית תלת נתיבית, רחוב בן גוריון יעבור בגשר מעל כביש 531 ומסילות השרון.

8. מחלף הרצליה מזרח
במסגרת הפרויקט  ייבנה גשר ברחוב ירושלים ברעננה מעל כביש מס' 531 ומסילת השרון.  דרך 531 תבנה כדרך דו מסלולית תלת נתיבית. העבודות יכללו, בין היתר,  סלילת רחוב ירושלים כדרך דו מסלולית דו נתיבית בכל כיוון כאשר במרכז הרחוב יבוצע קו BRT השרון (Bus Rapid Transit- מערכת אוטובוסים רבת קיבולת). בתחום המחלף יתווספו נתיבים לצורך פתיחה ליציאות לרמפות.

9. מחלף שמריהו מזרח
מחלף מערכתי במפגש הדרכים 531 ודרך מס' 20 בתצורה של T (כל הפניות). המחלף מחבר בין כביש 531 לכביש 20. באמצעות המחלף יתאפשרו התנועות מכביש 531 לכיוון כביש מס' 2 (כביש החוף) וכן דרומה לכיוון כביש 20 (נתיבי איילון) למטרופולין ת"א. כמו כן מבחינת מסילות הרכבת, יעברו במחלף מסילות החוף (בכיוון צפון-דרום) וכן מסילות השרון מכוון תחנת רעננה מערב למרכז הארץ ובזרוע נוספת לכיוון צפון.

10. מחלף המעפילים
מחלף שרות בין דרך 20 ורחוב המעפילים בכפר שמריהו. המחלף הינו מחלף יהלום, המאפשר נגישות מדרך 20 להרצליה ולכפר שמריהו. דרך 20 בתחום המחלף משוקעת ורחוב המעפילים ימצא בגשר מעל דרך 20, במפלס הקרקע הקיימת.

11. מחלף רשפון – געש / מחלף 2 /20 - מחלף 2/20 הינו מחלף מערכתי בתצורת Y בין דרך מס' 2 ובין דרך 20, כאשר התנועה הראשית היא מצפון (דרך 2) למזרח (דרך 20). החיבור בין דרך 2 מצפון ודרך 20 לדרום הוא על פני הקרקע. המסלול המזרחי של דרך 2 בתחום המחלף יעבור בגשר מעל לדרך 20 והמסלול המערבי של דרך 2 שמדרום לדרך 20 יוסט בחלקו מזרחה. מסלול NB (מזרחי) יוסט מזרחה לדרך מס' 2 ויעבור בגשר מעל למסלולי דרך 20.

12. מחלף שבעת הכוכבים
מחלף קיים בין דרך 20 לרחוב שבעת הכוכבים בהרצליה, מחלף בתצורת עלה תלתן חלקי בו קיימות 2 הלולאות הצפוניות וחסרות הרמפות הצפוניות, שיסללו במסגרת הפרויקט. בין מסלולי דרך 20 עוברות מסילות החוף, כולל תחנת הרצליה.

חברת נתיבי איילון מקדמת פרויקט BRT לתחבורה ציבורית בהרצליה. במסגרת זו מתוכנן קו BRT לאורך שדרות שבעת הכוכבים בהרצליה, עם זרוע לחציית מחלף שבעת הכוכבים בכדי להגיע אל החניון המזרחי של תחנת הרכבת בהרצליה. מסלול ה-BRT בתחום המחלף (לרבות מדרכות להולכי רגל, הכנות לתחנות נוסעים, הפרדה בין המסלול למסלולי הכביש וכד') יבוצע במסגרת הפרויקט.

הודעת דוברות מתאריך 29.7.2013