חברת אשטרום היא הזוכה במכרז לסלילת הקטע הדרומי בכביש 531

חברת אשטרום היא הזוכה במכרז לסלילת הקטע הדרומי בכביש 531

הפרויקט כולל את הארכת כביש 20 (נתיבי איילון) לצפון, ממחלף שבעת הכוכבים כולל חיבור כביש 20 לכביש 531. במסגרת הפרויקט יוקמו 2 מחלפים חדשים וסלילת מסילות חדשות וחיבור מסילות הרכבת הפרבריות החדשות של ערי השרון למערכת המסילתית הארצית.

קבוצה בראשות חברת אשטרום, היא הזוכה במכרז שפרסמה נתיבי ישראל, לסלילת הקטע הדרומי והיקר ביותר של כביש 531. פרויקט הכולל את סלילת הקטע הראשון של הארכת כביש 20 ממחלף שבעת הכוכבים, לארכו של כביש 2, עד לאזור של שפיים ויקום, כולל חיבור של כביש 20 לכביש 531. במסגרת הפרויקט, יוקם מחלף מערכתי רב קומתי במפגש עם כביש 20, כשהוא משולב עם מחלף מסילתי המחברת את מסילות השרון אל מסילות החוף.

בנוסף, תבוצע הרחבת המערכת המסילתית בכניסה לגוש דן באמצעות העתקת מסילות החוף, הקיימות כיום בסמוך לבתי המגורים בכפר שמריהו מזרחה אל בין מסלולי כביש 20 תוך כדי הכפלתן והקמה כניסה מערבית (ממערב לכביש 20) לתחנת הרכבת של הרצליה. עם סיום הקמתו של כביש 531 בעוד כארבע שנים, ייווצר חיבור איכותי ומהיר של ערי השרון כפר סבא, הוד השרון, רעננה והרצליה אל מערכת התנועה הבינעירונית. הכביש ישלים טבעת תחבורתית מסביב לגוש דן המורכבת מהכבישים 6, 4, 2, 431 ו-531.

"531 הינו אחד הכבישים החשובים ביותר המקודמים כיום במדינת ישראל", אמר שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ, "תכנון הפרויקט שילב הקמת כביש פרברי רב נתיבי רחב וממוחלף, לצד מסילות רכבת ותחנות נוסעים לצידן. בתום הקמתו, יעניק הפרויקט חיבור מהיר בין כביש החוף לכביש חוצה ישראל".  

מנכ"ל נתיבי ישראל שי ברס, ציין כי "פרויקט 531 הינו דוגמא ליכולות נתיבי ישראל להקים את כל סוגי תשתיות התחבורה ובכך לתת מענה לכלל המשתמשים בדרך. בפרויקט זה תקים החברה, זה לצד זה, מסילות ותחנות רכבת, כבישים ושבילים לרוכבי אופניים והולכי רגל, קו מים עבור חברת מקורות וקו מי קולחין עבור החברה למיחזור מים וקולחים בחוף השרון. המכרז בוצע בשיטת "זמן ועלות" בו החברות התמודדו על המחיר הנמוך ביותר וגם על הביצוע בפרק הזמן הקצר ביותר של העבודות.

בשלב הנוכחי, נמצאים בביצוע שלושה קטעים של הפרויקט: מחלף ג'לג'וליה, מחלף רעננה דרום והקטע המרכזי בין רעננה דרום לבין נחלת עדה. שני הקטעים האחרונים, שביצועם טרם החל, הם הארכת כביש 20 (נתיבי אילון) צפונה והמכרז הנוכחי. העבודה על רשת הכבישים, משתלבת בהקמת טבעת של מסילות רכבת בין תחנת האוניברסיטה, דרך בני ברק, ראש העין, ערי השרון ומסילות החוף. בנוסף לשילוב הכבישים והמסילות, ייבנו בפרויקט 11 מחלפים ו-36 גשרים ומנהרות. הכביש עצמו יכלול בין ארבעה לשישה נתיבי נסיעה לכל כיוון.

הקטע שיבוצע במכרז הנוכחי, הוא בעל מורכבות הנדסית מיוחדת. המחלף של כביש 20 עם כביש 531, יכלול שבילים להולכי רגל ורוכבי אופניים. זהו מחלף מערכתי מיוחד שיכלול בתוכו מחלף כבישים (כביש 531 וכביש 20) ומחלף מסילתי (מסילות השרון ומסילות החוף), כך שמחלף זה יורכב משלוש קומות ויכלול מספר מעברים תחתיים של מסילות ושל כבישים. קטע כביש 20 בין מחלף שבעת הכוכבים ועד לכביש 20 יבוצע בשיקוע לעומק של 8 מטרים מתחת לפני האדמה.

במסגרת הפרויקט, יבוטל מפגשי הרכבת בכפר שמריהו (בית העלמין בכפר שמריהו, רחוב המעפילים ורשפון) ויבוטלו מסילות החוף בקטע שבין רשפון לבין הרצליה ומסלולן יועתק אל בין מסלולי כביש 20.

531: מקבץ פרטים

כביש 531 יוצר קשר רציף ומהיר בין ערי השרון לבין מטרופולין תל-אביב וחיבורם עם כבישי האורך של מדינת ישראל: כביש החוף (דרך מס' 2), כביש גהה (דרך מס' 4), כביש חוצה ישראל (דרך מס' 6) ונתיבי איילון (דרך מס' 20). במסגרת הפרויקט יוארכו נתיבי איילון צפונה עד לאזור שפיים בכביש החוף. היקף ההשקעה הכולל בפרויקט, הינו 3.7 מיליארד שקל.

אורכו הכולל של הכביש, כ-17 קילומטרים ומהירות הנסיעה המתוכננת, 110 קמ"ש. לרוחבו של הכביש יסללו בין ארבעה לשישה נתיבי נסיעה, אחד עשר מחלפים יוקמו לאורכו ועשרות גשרים ומנהרות. לצד הכביש החדש תפעל רכבת פרברית חדשה, אשר תפקוד שתי תחנות רכבת חדשות. מסילת השרון תתחבר לרשת מסילות הרכבת הארצית דרך מסילת החוף (ת"א-חיפה) ותאפשר לתושבי השרון הגעה מהירה לתל אביב גם ברכבת.

קטע הכביש המרכזי, שארכו כארבעה קילומטרים, יהווה פתרון תחבורתי נוסף להזרמת התנועה מהערים הרצליה ורעננה וסלילתו צפויה להסתיים בתוך ארבע שנים. קטע הכביש משלב בתוכו קטע מפרויקט הרכבת הקלה – מערכת הסעת ההמונים של השרון (BRT), שתשמש בכביש במקום במסילת רכבת מברזל. הכביש שיהיה משוקע ברובו, כולל את תחנת הרכבת רעננה מערב, שתהיה תחנת הרכבת השניה בפרויקט. המכרז הקודם להקמת מחלף רעננה דרום, כולל מחלף ארבע-מפלסי שבחלקו העליון יוגבה כביש 531 החדש מעל כביש 4 הקיים. בחלקו התחתון מתוכננת כריית מנהרה באורך של 1,825 מטרים, הנחת מסילות רכבת והקמת תחנת נוסעים.

הודעת דוברות מתאריך 8.7.2012